EP stemt herziening Europese rijbewijzenwet

EP stemt voor herziening Europese rijbewijzenwet, 17-jarigen mogen, onder begeleiding, vrachtwagen besturen

In maart 2023 publiceerde de Europese Commissie een herzieningsvoorstel voor de Rijbewijsrichtlijn. Het voorstel stelt onder andere een modernisering van het rijbewijssysteem voor, met een digitaal rijbewijs naast het fysieke, en het versimpelen van bepaalde regels. Vandaag stemde het Europees Parlement voor het voorstel.

Elektrische bestelbusjes

De VVD heeft zich hard ingezet voor het verhogen van het tonnage voor elektrische bestelbusjes in de hele EU. Dit betekent concreet dat je in heel de EU elektrische bestelauto’s tot een maximumgewicht van 4250 kg mag besturen met een 'gewoon' B-autorijbewijs.

Minimumleeftijd

Verder staat in het voorstel een minimumleeftijd van 17 jaar voor het autorijbewijs B en BE. Daarnaast moeten 17-jarigen de mogelijkheid krijgen om vrachtwagens te besturen met een begeleider. Volgens de VVD kan dit onder meer helpen om het chauffeurstekort in het wegvervoer te verminderen.

Verplichte medische keuring naar de prullenbak

In eerste instantie werd een verplichte medische keuring voorgesteld bij iedere aanvraag en verlenging van het autorijbewijs. In Nederland wordt een medische check echter alleen gedaan vanaf 75 jaar of in geval van een medische aandoening. Een dergelijke uitbreiding zou een disproportionele druk betekenen op onze gezondheidszorg en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Daarom heeft de VVD heeft zich er hard voor gemaakt om deze verplichting uit het voorstel te halen en dat is nu gelukt.

Het is nu aan de EU-landen zelf om te beslissen of de zelfbeoordeling moet worden vervangen door een medisch onderzoek bij specifieke gevallen.

Europarlementariër Caroline Nagtegaal (VVD/Renew Europe): "Het is goed dat de Europese wetgeving rondom rijbewijzen wordt gemoderniseerd en dat regels, waar mogelijk, worden versimpeld. Ik ben blij dat de verplichte medische keuring is komen te vervallen. Ook de verhoging van de tonnage voor e-bestelbusjes is positief. Dit betekent dat bestuurders van zo'n bus op termijn geen extra C-rijbewijs hoeven te halen, volgens het Parlement. Het verlagen van de minimumleeftijd naar 17 jaar voor autorijden en beroepsgericht rijden in een vrachtwagen juich ik toe. Het is goed dat we dit, zeker gezien de nijpende chauffeurstekorten, Europees aanpakken."

Artikel 1 t/m 1 van 11