Bijna 6 procent meer geslaagden voor motorrijexamen in 2018
Afgelopen jaar slaagden 28.743 mensen voor het afsluitende motorrijexamen (‘verkeersdeelneming’) en dat is 5,6 procent meer dan in 2017, zo blijkt uit een analyse van CBR-cijfers door BOVAG. Sinds de radicale aanpassingen in de categorieën voor motorexamens van 2013 stijgt het aantal geslaagden jaar op jaar. Daarnaast telde Nederland op 30 april 2019 met 740.129 het hoogste aantal motorfietsen ooit.
Sinds 2002 slaagden niet zoveel Nederlanders voor het motorrijexamen als in 2018; destijds waren het er 31.781 en waren er nog twee soorten motorrijbewijzen te behalen. Het examensysteem voor lichte en zware motoren in combinatie met de leeftijd van de bestuurder werd in 2013 veranderd in drie categorieën, als gevolg van nieuwe Europese richtlijnen. Dat zorgde in 2012 voor een kunstmatige piek in de animo voor het motorrijbewijs.
Anderhalf miljoen motorrijders
Met 740.129 geregistreerde exemplaren eind april (bron: RDC) waren er nog nooit eerder zoveel motorfietsen in Nederland. In 1980 werd de grens van 100.000 motoren doorbroken en het huidige aantal is ruim het dubbele van medio jaren ’90; in 1996 telde Nederland 335.000 motorfietsen. De verkoop van nieuwe motoren steeg in de eerste vier maanden van 2019 met 20,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018, naar 5.897 stuks. Dit was het hoogste verkoopcijfer in deze periode sinds 2009. In heel 2018 reden 13.104 nieuwe motorfietsen de showrooms uit, een toename van 2,9 procent in vergelijking met een jaar eerder en het vijfde jaar van stijging op rij.
Ook de handel in gebruikte motoren verliep vorig jaar voorspoedig voor de vakhandel, aangezien zij 42.489 occasions aan consumenten wisten te verkopen. Dat was 15,1 procent meer dan in 2017, terwijl de handel tussen particulieren onderling met ruim 4 procent afnam. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek hadden op 1 januari van dit jaar 1.456.843 Nederlanders een motorrijbewijs; dat waren er ruim 12.000 meer dan een jaar eerder en bijna 47.000 meer dan op 1 januari 2014. Dat betekent nog altijd dat gemiddeld slechts de helft van alle motorrijbewijsbezitters een eigen motorfiets heeft.