Update praktijkexamen auto van kracht
De update van het autopraktijkexamen is deze week in werking getreden. Vanaf 25 maart wordt het gebruik van een navigatiesysteem standaard in het onderdeel zelfstandig routerijden. Het rijden naar een oriëntatiepunt vervalt. De clusteropdracht komt alleen bij uitzondering nog aan bod, bijvoorbeeld bij uitval van de navigatie. Bij de bijzondere verrichtingen maakt de stopopdracht plaats voor recht achteruit rijden. Daarnaast wordt de opdrachtgeving voor de bijzondere verrichtingen preciezer.
De update is onderdeel van het Landelijk Actieplan Verkeersveiligheid 2019-2021. Het CBR laat weten dat het hiermee aan wil sluiten op de dagelijkse praktijk waarin de meeste Nederlanders navigatieapparatuur in hun auto hebben.
Bijzondere verrichtingen
De examenkandidaat krijgt tijdens het praktijkexamen niet meer te horen dat hij moet parkeren, maar dat hij moet fileparkeren of parkeren in een haaks of schuin vak. Tot de overige bijzondere verrichtingen behoren de bocht achteruit rijden, omkeren door te steken, omkeren door een halve draai en de hellingproef. Van deze verrichtingen moeten er nog steeds twee worden uitgevoerd, waarvoor de kandidaat zélf een plek kiest.
Recht achteruit rijden en de ‘bocht achteruit’ toetst het CBR vanaf 1 juni in het autopraktijkexamen en de tussentijdse toets. Verder wordt de situatiebevraging per 25 maart geschrapt in het autopraktijkexamen. Deze bevraging blijft wél gehandhaafd bij de tussentijdse toets.